Ratsit.se – är det så farligt egentligen?

Posted on 15 Dec, 2006. Filed under: Allmänt |

Jag blev förstås intresserad av att testa den nya tjänsten ratsit.se – kostnadsfri kreditupplysning på Internet, där vem som helst kan bli medlem helt gratis och kolla upp vad du tjänar, och om du har några betalningsanmärkningar. Detta har självklart blivit ett kontroversiellt ämne i media, men jag undrar om det är så farligt som alla tidningar får det att låta? Jag menar, Aftonbladet pratar om integritetskränkning, och det har blivit ett himla ståhej angående det hela.

Jag loggar in på mitt nyskapade konto, och testar sökfunktionen (väldigt enkelt utformad). Jag söker på mig själv, för att se vad det är för information de lägger ut. Jag får upp dessa fält, varken mer eller mindre:

Namn Personnummer
Lars Mattias Hagberg 19890125-XXXX
Rapportdatum: 2006-12-15
 
 
Födelsedatum: 1989-01-25 (en onsdag för 6 533 dagar sedan)
Adress: Flädervägen 44
Postnummer: 753 50
Postort: Uppsala
Notering: Nej
Inkomst av tjänst: 0 SEK (per månad: 0 SEK)
Taxerad förvärvsinkomst: 0 SEK
Sammanräknad inkomst: 0 SEK

Det var väl inte så himla farligt, inte för mig i alla fall. Jag har ingen fast inkomst, förutom studiemedel, och betalar därför ingen inkomstskatt. Jag har inte heller några betalningsanmärkningar. Är detta kränkande information? Nej, då hade jag inte lagt ut min egen information här. Jag menar, du kan inte ens få reda på vad det är för betalningsanmärkning en person har, om personen ifråga har en sådan innestående dvs. Det är bara en notis som säger att ”den här personen har en betalningsanmärkelse, men vi säger inte vad eller hur mycket den är på”.

Vad är folk så rädda för egentligen? Att grannen ska komma och säga ”hörru, hur går det med löneförhöjningen du skulle fråga om?”, eller ”såg att du hade en betalningsanmärkelse, vad skaru göra åt derå”? Då kan jag ge ett tips. Sök upp grannen först, då kan du enkelt säga ”touché, jag tjänar mer än dig”.

2 svar to “Ratsit.se – är det så farligt egentligen?”

RSS Feed for Kevlarsjäl Comments RSS Feed

Jag förstår att du inte tycker att det är
känslig informatin eftersom du just nu pluggar.
Det kanske hade varit skillnad om du jobbade,
hade några p-böter som du missat osv. Jag har
precis börjat jobba och jag tycker att det
hela är stötande. Jag kan gå in och se vad mina
kollegor tjänar. Det är värdelöst!

Jag tycker att hela detta med att vem som helst
kan se information om dig, som på hitta.se osv
är väldig stötande.

Ja, all denna information är ju redan offentlig och kan med enkelhet tas fram efter några samtal till statliga myndigheter (adress, inkomst, telefonnummer mm). Det ända Ratsit.se gjort är göra det enkelt att få denna information på etts ställe.


Kommentarer inaktiverade.

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

